Home » Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Algemene zaken
Wij werken niet met urgentie bij het toewijzen van een kamer. Het is wel altijd mogelijk om je in te schrijven op een locatie. Als er een kamer vrijkomt wordt dit direct op deze plek gepubliceerd.
Wij hanteren geen wachtlijst zoals dit bijvoorbeeld gedaan wordt bij sociale huurwoningen.
De selectieprocedure die wij hanteren is hier terug te lezen.
U kunt het beste een e-mail sturen naar info@flexwonennh.nl.
Hiervoor verwijzen we je graag naar onze concept pagina!
Bekijk onze vacaturepagina! Staat er geen vacature open? Een open sollicitatie is altijd mogelijk. Wie weet hoor jij straks bij het FlexWonen NH team.
FlexWonen NH verstrekt een verhuurdersverklaring als de huurder heeft voldaan aan de algemeen bekende eisen bij het verstrekken van een verhuurdersverklaring. Een verzoek kan ingediend worden via info@flexwonennh.nl met daarin beschreven de desbetreffende locatie en het kamernummer.
Jouw tip kan je insturen via het contactformulier op onze contactpagina. Wij zullen zo snel mogelijk gaan onderzoeken of dit pand geschikt is. Als op deze locatie daadwerkelijk een FlexWonen NH vestiging wordt geopend heb jij de eerste keus om een kamer uit te kiezen!
Wet uitzondering vaste huurcontracten per 1 juli 2024
Dit is besloten door de rijksoverheid. De woningen worden verhuurd met een looptijd van twee jaar of korter, aangezien sprake is van zelfstandige woonruimte. Binnen de ‘Wet vaste huurcontracten’, van kracht vanaf 1 juli 2024, is in de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) een aantal uitzonderingen benoemd voor tijdelijke huurcontracten. Om in aanmerking te komen voor een woning dient minimaal één uitzondering van toepassing te zijn op uw situatie. U dient dit te bewijzen bij uw inschrijving.
Klik hier om de uitzonderingen te bekijken.
Sleutels en Sloten
Ja, een niet gecertificeerde sleutel mag je bij laten maken bij een sleutelmaker. Houd er rekening mee dat je bij beëindiging van de huur alle sleutels moet inleveren, inclusief de extra exemplaren die je hebt bij laten maken.
Certificaatsleutels kun je enkel door je beheerder bij laten maken. Neem contact op met de beheerder van jouw locatie. Hij zal je een formulier laten tekenen voor het aanvragen van deze sleutel. Daarop moet het certificaatnummer van je sleutel genoteerd worden, dit nummer staat op de sleutel zelf. De kosten voor een extra sleutel bedragen € 37,50 en zijn voor eigen rekening. Houdt rekening met een aantal dagen levertijd. Houd er rekening mee dat je bij beëindiging van de huur alle sleutels moet inleveren, inclusief de extra exemplaren die je hebt bij laten maken.
Een postbussleutel kan je opvragen bij jouw beheerder. De kosten hiervoor zijn € 5,-.
U kunt contact opnemen met de beheerder van uw locatie. Zodra de beheerder in de gelegenheid is om u te helpen, zal hij dat komen doen. Let op; dit kan soms ook langer dan 24 uur duren. Duurt dit u te lang, dan dient u zelf een slotenmaker te bellen om u er weer in te laten. De kosten die hieraan verbonden zijn, zijn voor eigen rekening.
Servicekostenafrekening
De afrekening van de servicekosten wordt door uw verhuurder verzonden binnen een half jaar, uiterlijk op 30 juni, na het einde van het kalenderjaar.
Nee, u ontvangt een afrekening servicekosten gelijktijdig met alle overige huurders binnen een half jaar na het einde van het kalenderjaar. U ontvangt namelijk een aandeel in de totale kosten. Deze totale kosten zijn pas vast te stellen na afloop van de afrekenperiode (kalenderjaar).
Niet alle kamers/locaties hebben eigen verbruiksmeters. Dit houdt in dat het verbruik van uw locatie bij elkaar wordt opgeteld en vervolgens wordt verdeeld onder de bewoners van uw locatie. Hiervoor gebruiken wij de berekening die de huurcommissie aangeeft. Stoort u zich aan het verbruik van uw medebewoners, spreek elkaar hier gerust op aan wanneer een licht of kraan onnodig lang aanstaat. Het is echter aan een ieder om hier zuinig mee om te gaan. Daarnaast liggen de energieprijzen erg hoog en worden de vaste kosten die Liander rekent ook steeds hoger.
In uw huurcontract staat vermeld op welke wijze er wordt afgerekend. Wij gaan ervan uit dat u weet wat u ondertekend en dat de wijze waarop wij afrekenen dan ook niet als verrassing komt.
Het is mogelijk in beroep te gaan bij de huurcommissie, echter houden wij ons strikt aan de door hen gestelde eisen rondom de verrekening van de servicekosten.
Beschikbaarheid kamers
Het kan zijn dat de kamer nog op beschikbaar staat, terwijl wij al in vergevorderd contact zijn met een kandidaat/kandidaten. Tijdens het proces van kennismaking, bezichtiging en betaling/ondertekening van het contract kan zowel de kandidaat als de beheerder/verhuurder zich nog terugtrekken. Wanneer dit het geval is, zullen we snel doorschakelen door een volgende aangemelde kandidaat uit te nodigen.
Let op: Zowel FlexWonen NH als de kandidaat is niet verplicht een huurovereenkomst aan te gaan wanneer er een kennismaking plaats heeft gevonden.
Het kan zijn dat ofwel de beheerder, ofwel de verhuurder van mening is dat een andere kandidaat beter past op de locatie/bij de huidige bewoners. Onze beheerders wonen veelal ook op de locatie en hebben een goed beeld van de groep bewoners. Zij hebben veel ervaring en mensenkennis en weten tijdens een kennismaking vaak in korte tijd een goed beeld te krijgen van een kandidaat. Zij zullen de meest geschikte kandidaat de kamer toewijzen.
Het is altijd mogelijk u in te schrijven voor een locatie of ons een mail te sturen met deze vraag. Wij zullen echter dezelfde aanmeldprocedure aanhouden als bij een reguliere aanmelding
Een interne verhuizing dient u altijd aan te vragen per mail op info@flexwonennh.nl. Graag ontvangen wij een duidelijke onderbouwing van uw verzoek. Het kan echter zijn dat wij al met een kandidaat in gesprek zijn voor deze kamer.
Voor overige voorwaarden omtrent interne verhuizing, zie de vraag ik wil intern verhuizen.
Voorwaarden voor een interne verhuizing zijn onder andere dat u tijdens uw huurperiode geen officiële waarschuwing heeft ontvangen. Wilt u verhuizen naar een grotere kamer, dan zullen wij u verzoeken opnieuw uw laatste 3 loonstroken bij ons aan te leveren. Op basis van de aangeleverde motivatie en bewijsstukken zullen wij bepalen of een interne verhuizing akkoord is.
Let op; een interne verhuizing kost € 125,- aan administratiekosten.
Huurovereenkomst ondertekenen of opzeggen
Allereerst gefeliciteerd met uw toewijzing!
Wij zullen een concept overeenkomst voor u opstellen. Hierin staan de voorwaarden vermeld voor het huren van een ruimte. Gaat u akkoord met deze voorwaarden, dan vragen wij de aanbetaling voorafgaand aan de ondertekening aan ons over te maken. De aanbetaling bestaat uit de eerste periode huur, borg (een maand kale huur) en inschrijfkosten. Wanneer wij deze betaling hebben ontvangen zullen wij u een overeenkomst met bijlagen toesturen ter ondertekening. Dit gebeurt digitaal. Wanneer wij een ondertekende overeenkomst retour hebben, zullen wij zowel u als de beheerder een mail sturen waarin staat dat u een afspraak kunt maken voor het ophalen van de sleutel.
Je mag hiervoor een mail sturen aan info@flexwonennh.nl met daarin je opzegging, de locatie waar u woont en het kamernummer. Wij zullen hierop een bevestiging sturen.
Houd er wel rekening mee dat u bij een aantal van onze locaties een contract afsluit voor minimaal zes maanden. Eerder opzeggen kan wel, maar u betaalt dan ook door totdat de zes maanden volledig afgelopen zijn.
Uw opzegtermijn staat vermeld in uw huurovereenkomst. Dit kan verschillen tussen 28 dagen, 1 maand of 1 kalendermaand. Een opzegging op bijvoorbeeld 5 februari kan dus betekenen dat u een betaalverplichting heeft tot en met 31 maart.
Heeft u een andere vraag?
Stuur ons een e-mail via de button!